Univerzalne usluge
Sukladno Zakonu o elektroničkim komunikacijama (NN br. 76/2022; dalje: ZEK), univerzalne usluge u elektroničkim komunikacijama predstavljaju najmanji skup elektroničkih komunikacijskih usluga određene kakvoće, koje moraju biti dostupne svim krajnjim korisnicima po pristupačnoj cijeni na cijelom području RH, na temelju razumnog zahtjeva, neovisno o njihovoj zemljopisnoj lokaciji uz uvažavanje načela objektivnosti, transparentnosti, razmjernosti i nediskriminacije te uz što manje narušavanja tržišnog natjecanja.
Drugim riječima, potrošači na području Republike Hrvatske moraju imati po pristupačnoj cijeni pristup dostupnoj usluzi odgovarajućeg širokopojasnog pristupa internet (od 1.1.2025. minimalna brzina mora biti 14 Mbit/s) i uslugama govorne komunikacije te usluzi postavljanja javnih telefonskih govornica.
Ako Agencija utvrdi da maloprodajne cijene univerzalnih usluga nisu cjenovno pristupačne socijalno ugroženoj skupini potrošača, obvezat će operatora univerzalnih usluga na ponudu cjenovno pristupačnih tarifnih opcija ili paketa, i to najmanje na nepokretnoj lokaciji. Operatori univerzalnih usluga moraju poduzeti posebne mjere i pružiti odgovarajuću podršku potrošačima s invaliditetom, u svrhu osiguravanja raspoloživosti i cjenovne pristupačnosti povezane terminalne opreme te posebne opreme i posebnih usluga kojima se tim potrošačima omogućuje pristup univerzalnim uslugama na jednak način kakvim pristupaju i drugi potrošači, što, prema potrebi i ako je to primjenjivo, obuhvaća i usluge cjelovitog razgovora i usluge prijenosa. Odredbom članka 119. stavka 2. ZEK-a, propisano je da u postupku utvrđivanja postojanja potrebe za određivanjem USO operatora, HAKOM provodi analizu kakvoće pružanja univerzalnih usluga (dalje: Analiza kakvoće, detalji na poveznici, pri čemu se uzimaju u obzir ishodi zemljopisnog pregleda iz članka 58. ZEK-a te, prema potrebi, svi dodatni dokazi da se dostupnost USO usluga ne može osigurati u uobičajenim tržišnim okolnostima ili putem drugih mogućih mehanizama nacionalnih javnih politika. Taj postupak se na jednak način primjenjuje i za određivanje cjenovno pristupačnih USO usluga. Cijena pojedine univerzalne usluge mora biti pristupačna i istovjetna na cijelom području na kojem određeni operator pruža tu univerzalnu uslugu. HAKOM nadzire maloprodajno tržište usluga, odnosno prati razvoj i razinu maloprodajnih cijena univerzalnih usluga u odnosu na potrošačke cijene i prihode te jedanput u tri godine provodi postupak kojim utvrđuje postojanje potrebe za određivanjem operatora univerzalnih usluga. Također, Agencija može odrediti jednog ili više operatora za pružanje univerzalnih usluga na cijelom državnom području i/ili za pokrivanje različitih dijelova državnog područja Republike Hrvatske odlukom HAKOM-a.
HAKOM je nakon analize i preispitivanja potrebe za pružanjem pojedinačnih usluga iz opsega USO usluge procijenio kako rezultati provedene Analize kakvoće ukazuju na činjenicu da je potrebno i nadalje osigurati minimalno sljedeće usluge iz opsega USO usluga:
a) pristup dostupnoj usluzi odgovarajućeg širokopojasnog pristupa internetu i uslugama govorne komunikacije po pristupačnoj cijeni, uz kakvoću usluge propisanu Pravilnikom;
b) postavljanje javnih telefonskih govornica u prostorima ili blizini mjesta od javnog interesa; i
c) ponudu cjenovno pristupačnih tarifnih opcija ili paketa prilagođenih socijalno ugroženoj skupini potrošača na cijelom državnom području RH.
U Republici Hrvatskoj odlukom HAKOM-a od 17. listopada 2024. operatorima univerzalnih usluga na teritoriju Republike Hrvatske za razdoblje u trajanju od tri (3) godine, počevši od 1. prosinca 2024. za osiguravanje dostupnost univerzalne usluge proglašeni su: Hrvatski Telekom d.d.(na cijelom teritoriju RH), A1 Hrvatska na 19 geografskih jedinica/općina (Črnomerec, Donja Dubrava, Donji grad, Gornja Dubrava, Novi Zagreb-istok, Novi Zagreb-zapad, Peščenica-Žitnjak, Podsljeme, Podsused-Vrapče, Sesvete, Stenjevec, Trešnjevka-jug, Trešnjevka-sjever, Trnje, Brela, Split, Tučepi, Brckovljani i Dugo Selo) i Telemach Hrvatska na 5 geografskih jedinica/općina (Novi Zagreb-istok, Novi Zagreb-zapad, Stenjevec, Trešnjevka-jug i Trnje).
Također, sva tri operatora su proglašeni i operatorima univerzalnih usluga za cjenovnu pristupačnost na cijelom državnom području RH počevši od 1. prosinca 2024.
Pravo podnošenja zahtjeva za USO usluge koje su prilagođene socijalno ugroženoj skupini ostvaruju korisnici koji imaju izdana rješenja ili potvrde od mjerodavnih institucija (npr. Hrvatskog zavoda za socijalni rad prema mjestu prebivališta, područne ustrojstvene jedinice Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje prema mjestu prebivališta, upravnih tijela u županiji ili Gradu Zagrebu-Gradski uredi za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom), što im služi kao dokaz ostvarivanja prava. Pravo na USO paket za socijalno ugrožene može ostvariti šest kategorija korisnika i to: korisnici zajamčene minimalne naknade, korisnici prava na inkluzivni dodatak prve, druge ili treće razine potpore, korisnici prava na inkluzivni dodatak prve, druge ili treće razine potpore kojima nije osigurana usluga smještaja ili organizirano stanovanje, korisnici nacionalne naknade za starije osobe, korisnici novčane naknade za nezaposlene hrvatske branitelje iz Domovinskog rata i članove njihovih obitelji, korisnik novčane naknade za civilne stradalnike iz Domovinskog rata i korisnici prava na naknadu za ugroženog kupca energenata (ovo pravo mogu ostvariti i članovi kućanstva prethodno navedenih kategorija), a kako je to definirano u zaključku dokumenta Analiza kakvoće. Zahtjev za socijalne pakete podnosi se pisanim putem (uključujući i elektroničkim putem) pri čemu podnositelj zahtjeva mora priložiti odgovarajući dokaz o pravu na ostvarivanje određene socijalne pomoći (rješenje ili potvrdu mjerodavne institucije).
Ako Agencija utvrdi da maloprodajne cijene univerzalnih usluga nisu cjenovno pristupačne socijalno ugroženoj skupini potrošača, obvezat će operatora univerzalnih usluga na ponudu cjenovno pristupačnih tarifnih opcija ili paketa, i to najmanje na nepokretnoj lokaciji. Operatori univerzalnih usluga moraju poduzeti posebne mjere i pružiti odgovarajuću podršku potrošačima s invaliditetom, u svrhu osiguravanja raspoloživosti i cjenovne pristupačnosti povezane terminalne opreme te posebne opreme i posebnih usluga kojima se tim potrošačima omogućuje pristup univerzalnim uslugama na jednak način kakvim pristupaju i drugi potrošači, što, prema potrebi i ako je to primjenjivo, obuhvaća i usluge cjelovitog razgovora i usluge prijenosa. Odredbom članka 119. stavka 2. ZEK-a, propisano je da u postupku utvrđivanja postojanja potrebe za određivanjem USO operatora, HAKOM provodi analizu kakvoće pružanja univerzalnih usluga (dalje: Analiza kakvoće, detalji na poveznici, pri čemu se uzimaju u obzir ishodi zemljopisnog pregleda iz članka 58. ZEK-a te, prema potrebi, svi dodatni dokazi da se dostupnost USO usluga ne može osigurati u uobičajenim tržišnim okolnostima ili putem drugih mogućih mehanizama nacionalnih javnih politika. Taj postupak se na jednak način primjenjuje i za određivanje cjenovno pristupačnih USO usluga. Cijena pojedine univerzalne usluge mora biti pristupačna i istovjetna na cijelom području na kojem određeni operator pruža tu univerzalnu uslugu. HAKOM nadzire maloprodajno tržište usluga, odnosno prati razvoj i razinu maloprodajnih cijena univerzalnih usluga u odnosu na potrošačke cijene i prihode te jedanput u tri godine provodi postupak kojim utvrđuje postojanje potrebe za određivanjem operatora univerzalnih usluga. Također, Agencija može odrediti jednog ili više operatora za pružanje univerzalnih usluga na cijelom državnom području i/ili za pokrivanje različitih dijelova državnog područja Republike Hrvatske odlukom HAKOM-a.
HAKOM je nakon analize i preispitivanja potrebe za pružanjem pojedinačnih usluga iz opsega USO usluge procijenio kako rezultati provedene Analize kakvoće ukazuju na činjenicu da je potrebno i nadalje osigurati minimalno sljedeće usluge iz opsega USO usluga:
a) pristup dostupnoj usluzi odgovarajućeg širokopojasnog pristupa internetu i uslugama govorne komunikacije po pristupačnoj cijeni, uz kakvoću usluge propisanu Pravilnikom;
b) postavljanje javnih telefonskih govornica u prostorima ili blizini mjesta od javnog interesa; i
c) ponudu cjenovno pristupačnih tarifnih opcija ili paketa prilagođenih socijalno ugroženoj skupini potrošača na cijelom državnom području RH.
U Republici Hrvatskoj odlukom HAKOM-a od 17. listopada 2024. operatorima univerzalnih usluga na teritoriju Republike Hrvatske za razdoblje u trajanju od tri (3) godine, počevši od 1. prosinca 2024. za osiguravanje dostupnost univerzalne usluge proglašeni su: Hrvatski Telekom d.d.(na cijelom teritoriju RH), A1 Hrvatska na 19 geografskih jedinica/općina (Črnomerec, Donja Dubrava, Donji grad, Gornja Dubrava, Novi Zagreb-istok, Novi Zagreb-zapad, Peščenica-Žitnjak, Podsljeme, Podsused-Vrapče, Sesvete, Stenjevec, Trešnjevka-jug, Trešnjevka-sjever, Trnje, Brela, Split, Tučepi, Brckovljani i Dugo Selo) i Telemach Hrvatska na 5 geografskih jedinica/općina (Novi Zagreb-istok, Novi Zagreb-zapad, Stenjevec, Trešnjevka-jug i Trnje).
Također, sva tri operatora su proglašeni i operatorima univerzalnih usluga za cjenovnu pristupačnost na cijelom državnom području RH počevši od 1. prosinca 2024.
Pravo podnošenja zahtjeva za USO usluge koje su prilagođene socijalno ugroženoj skupini ostvaruju korisnici koji imaju izdana rješenja ili potvrde od mjerodavnih institucija (npr. Hrvatskog zavoda za socijalni rad prema mjestu prebivališta, područne ustrojstvene jedinice Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje prema mjestu prebivališta, upravnih tijela u županiji ili Gradu Zagrebu-Gradski uredi za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom), što im služi kao dokaz ostvarivanja prava. Pravo na USO paket za socijalno ugrožene može ostvariti šest kategorija korisnika i to: korisnici zajamčene minimalne naknade, korisnici prava na inkluzivni dodatak prve, druge ili treće razine potpore, korisnici prava na inkluzivni dodatak prve, druge ili treće razine potpore kojima nije osigurana usluga smještaja ili organizirano stanovanje, korisnici nacionalne naknade za starije osobe, korisnici novčane naknade za nezaposlene hrvatske branitelje iz Domovinskog rata i članove njihovih obitelji, korisnik novčane naknade za civilne stradalnike iz Domovinskog rata i korisnici prava na naknadu za ugroženog kupca energenata (ovo pravo mogu ostvariti i članovi kućanstva prethodno navedenih kategorija), a kako je to definirano u zaključku dokumenta Analiza kakvoće. Zahtjev za socijalne pakete podnosi se pisanim putem (uključujući i elektroničkim putem) pri čemu podnositelj zahtjeva mora priložiti odgovarajući dokaz o pravu na ostvarivanje određene socijalne pomoći (rješenje ili potvrdu mjerodavne institucije).