Preskočite na glavni sadržaj
Korisnici

Univerzalna usluga

Univerzalne usluge u elektroničkim komunikacijama predstavljaju skup usluga određene kakvoće koje su dostupne po pristupačnoj cijeni svim korisnicima na cijelom području Republike Hrvatske, a obuhvaćaju sljedeće usluge:
 
a) pristup dostupnoj usluzi odgovarajućeg širokopojasnog pristupa internetu (trenutno 7 Mbit/s u dolaznom smjeru i 1 Mbit/s u odlaznom smjeru te od 1.1.2025. 14 Mbit/s u dolaznom i 1 Mbit/s u odlaznom smjeru) i uslugama govorne komunikacije po pristupačnoj cijeni na nepokretnoj lokaciji,

b) pristup  javnim telefonskim govornicama u prostorima ili blizini mjesta od javnog interesa i

c) ponudu cjenovno pristupačnih tarifnih opcija ili paketa prilagođenih socijalno ugroženoj skupini potrošača na cijelom državnom području Republike Hrvatske. U slučaju da operator univerzalnih usluga nije u mogućnosti uslugu pružiti putem nepokretne mreže, može je pružiti putem drugih tehnologija (npr. zamjenska usluga putem pokretne mreže, Wi-Fi).
Pravo podnošenja zahtjeva za USO usluge koje su prilagođene socijalno ugroženoj skupini ostvaruju korisnici koji imaju izdana rješenja ili potvrde od mjerodavnih institucija (npr. Hrvatskog zavoda za socijalni rad prema mjestu prebivališta, područne ustrojstvene jedinice Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje prema mjestu prebivališta, upravnih tijela u županiji ili Gradu Zagrebu-Gradski uredi za socijalnu zaštitu, zdravstvo, branitelje i osobe s invaliditetom), što im služi kao dokaz ostvarivanja prava. Pravo na USO paket za socijalno ugrožene može ostvariti šest kategorija korisnika i to: korisnici zajamčene minimalne naknade, korisnici prava na inkluzivni dodatak prve, druge ili treće razine potpore, korisnici prava na inkluzivni dodatak prve, druge ili treće razine potpore kojima nije osigurana usluga smještaja ili organizirano stanovanje, korisnici nacionalne naknade za starije osobe, korisnici novčane naknade za nezaposlene hrvatske branitelje iz Domovinskog rata i članove njihovih obitelji, korisnik novčane naknade za civilne stradalnike iz Domovinskog rata i korisnici prava na naknadu za ugroženog kupca energenata (ovo pravo mogu ostvariti i članovi kućanstva prethodno navedenih kategorija). Zahtjev za socijalne pakete podnosi se pisanim putem (uključujući i elektroničkim putem) pri čemu podnositelj zahtjeva mora priložiti odgovarajući dokaz o pravu na ostvarivanje određene socijalne pomoći (rješenje ili potvrdu mjerodavne institucije).

U Republici Hrvatskoj za dostupnost univerzalne usluge su proglašeni: Hrvatski Telekom d.d.(na cijelom teritoriju RH), A1 Hrvatska d.o.o. na 19 geografskih jedinica/općina (Črnomerec, Donja Dubrava, Donji grad, Gornja Dubrava, Novi Zagreb-istok, Novi Zagreb-zapad, Peščenica-Žitnjak, Podsljeme, Podsused-Vrapče, Sesvete, Stenjevec, Trešnjevka-jug, Trešnjevka-sjever, Trnje, Brela, Split, Tučepi, Brckovljani i Dugo Selo) i Telemach Hrvatska d.o.o. na 5 geografskih jedinica/općina (Novi Zagreb-istok, Novi Zagreb-zapad, Stenjevec, Trešnjevka-jug i Trnje).

Također, sva tri operatora su proglašeni i operatorima univerzalnih usluga za cjenovnu pristupačnost na cijelom državnom području RH od 1. prosinca 2024.
 
Više o univerzalnoj usluzi možete saznati na poveznici.