Preskočite na glavni sadržaj
Elektroničke komunikacije

HAKOM je donio nove odluke o univerzalnoj usluzi pristupa internetu

Što je univerzalna usluga pristupa internetu?

Ukratko, to je usluga pristupa internetu i govorne komunikacije određene kvalitete koja MORA biti dostupna svakom građaninu RH na bilo kojoj razumnoj lokaciji po pristupačnoj cijeni. Ona uključuje i posebne ponude s cijenama usluga prilagođenima potrebama socijalno ugroženih skupina građana.

Zašto je važna i zašto ona postoji?

Operatori imaju svoje komercijalne ponude koje nude ako postoji dostupnost, odnosno ako mogu realizirati priključak te poštovati brzine i ostale parametre kvalitete koje ugovaraju s korisnicima. Neki korisnici žive u područjima gdje je infrastruktura pristupa internetu još uvijek bakrena, a vod do njihovog doma je predugačak za veće brzine ili potrebnu kvalitetu. Ako pokušaju sklopiti ugovor za neki paket za pristup internetu s brzinom od najmanje 14 Mbit/s u svakom trenutku operatori možda neće imati tehničke mogućnosti za realizaciju priključka i odbit će korisnika. Tad se korisnik može obratiti operatoru koji je proglašen za operatora univerzalne usluge pristupa internetu i od njega tražiti realizaciju univerzalne usluge i tako dobiti internetski priključak na svojoj lokaciji. Od 1.1.2025. minimalna brzina univerzalne usluge podiže se sa 7 na 14 Mbit/s. Cijena „nove“ univerzalne usluge pristupa internetu, s minimalnom količinom podataka od 100 GB mjesečno i upload brzinom od najmanje 1 Mbit/s, ne bi smjela prelaziti 29,21 EUR (PDV uključen).

Istovremeno univerzalna usluga podrazumijeva i cjenovnu pristupačnost i socijalnu osjetljivost da bismo svi imali priliku svakodnevno upotrebljavati internet za rad, učenje, državne internetske servise poput e-građana, ali i sve ostalo što je danas postalo nužno ili uobičajeno obavljati putem interneta. Tako određene kategorije socijalno ugroženih građana imaju pravo na socijalni paket kod operatora univerzalnih usluga bez obzira gdje žive te cijena socijalnog paketa ne bi smjela prelaziti 6,77 EUR (PDV uključen) za uslugu pristupa internetu.

Koji operatori su određeni za operatore univerzalnih usluga?

Kad se govori o dostupnosti, od 1.1.2025. Hrvatski Telekom neće biti jedini u obavezi realizirati priključak univerzalne usluge pristupa internetu ako to neki korisnik zatraži. Na područjima u kojima je utvrđeno da A1 i Telemach imaju određeni stupanj izgrađenosti i dostupnosti vlastite mreže i oni će, pored Hrvatskog Telekoma, morati realizirati priključke ako im se korisnik obrati sa zahtjevom.

Sva tri operatora moraju ponuditi socijalno osjetljive pakete pristupa internetu na vlastitoj infrastrukturi za čitav teritorij RH.

U kojem vremenu i kako se realizira priključak univerzalne usluge pristupa internetu?

Operator univerzalne usluge nakon zaprimanja zahtjeva korisnika mora realizirati priključak u roku od najviše 30 dana. Samo tehničko rješenje je odluka operatora i ono može biti izgradnja potpuno nove infrastrukture, nadogradnja postojeće ili realizacija priključka putem bežičnih komunikacija.

Tko sve ima pravo i kako se ugovara socijalno osjetljiv paket za pristup internetu?

Od 1.1.2025. proširuje se opseg korisnika iz socijalno ugroženih skupina. Za ostvarivanje prava potrebno je podnijeti zahtjev operatoru, a svoj status potvrditi rješenjem ili potvrdom od mjerodavnih institucija kao dokazom ostvarivanja prava. Pravo na socijalno osjetljiv paket će u idućoj godini moći ostvariti ove socijalno ugrožene skupine:
  1. korisnici zajamčene minimalne naknade,
  2. korisnici prava na inkluzivni dodatak prve, druge ili treće razine potpore kojima nije osigurana usluga smještaja ili organizirano stanovanje,
  3. korisnici nacionalne naknade za starije osobe,
  4. korisnici novčane naknade za nezaposlene branitelje iz Domovinskog rata i članovi njihovih obitelji,
  5. korisnici novčane naknade za civilne stradalnike iz Domovinskog rata,
  6. korisnici prava za naknadu za ugroženog kupca energenata (ovo pravo mogu ostvariti i članovi kućanstva prethodno navedenih kategorija).