Preskočite na glavni sadržaj
Vijesti

Usvojen Zakon o provedbi Akta o digitalnim uslugama

Hrvatski sabor usvojio je Zakon o provedbi Uredbe (EU) 2022/2065 o jedinstvenom tržištu digitalnih usluga, poznatiji kao Akt o digitalnim uslugama - DSA. Zakon je objavljen u Narodnim novinama, a stupa na snagu 18. travnja 2025.
 
Zagreb, 10. travnja 2025. - Nakon nedavnog usvajanja Zakona o provedbi Uredbe (EU) 2022/2065 o jedinstvenom tržištu digitalnih usluga u Saboru, poznatijeg kao Akt o digitalnim uslugama - DSA, Zakon je 10. travnja objavljen u Narodnim novinama i stupa na snagu 18. travnja 2025.

Aktom o digitalnim uslugama reguliraju se internetski posrednici i platforme kao što su internetske platforme za trgovanje, društvene mreže, platforme za dijeljenje sadržaja, trgovine aplikacijama te platforme za putovanja i smještaj. Glavni cilj mu je spriječiti nezakonite i štetne aktivnosti na internetu i širenje dezinformacija. Provedbom akta jamči se sigurnost korisnika i zaštita temeljnih prava te se stvara pravedno i otvoreno okruženje na internetskim platformama. Njime se utvrđuju jasna i proporcionalna pravila za zaštitu potrošača i njihovih temeljnih prava na internetu. Potiču se inovacije, rast i konkurentnost te olakšava širenje manjih platformi, MSP-ova i start-up poduzeća. Tako se uspostavlja nova ravnoteža među ulogama korisnika, platformi i javnih tijela.

Svaka internetska platforma, a pogotovo one najveće poput Facebooka, Googlea, TikTok-a, i drugih, koje imaju preko 45 milijuna aktivnih korisnika u EU-u, ovim aktom dobivaju dodatne obaveze koje se u prvom redu tiču umanjivanja i izbjegavanja utvrđenih sistemskih rizika koji se pojavljuju upotrebom platformi, kao i uspostavljanja mehanizma za brzo i jednostavno uklanjanje nezakonitog sadržaja. Prijavu o takvom sadržaju mora moći podnijeti svaki primatelj usluge platforme i dobiti odgovor na koji se može žaliti, a ako je u pitanju neki nedozvoljen sadržaj u državi članici izravan nalog za uklanjanje mogu podnijeti za to nadležna tijela.

Nadležna tijela za izdavanje naloga platformama (pružateljima usluga posredovanja)

Zakonom su određena tijela nadležna za izdavanje naloga za uklanjanje nezakonitog sadržaja i naloga za davanje informacija:
  1. Državno odvjetništvo i Ministarstvo unutarnjih poslova za nezakoniti sadržaj koji predstavlja kazneno djelo i prekršaj.
  2. Agencija za zaštitu osobnih podataka za nezakoniti sadržaj koji predstavlja povredu propisa kojima je uređena zaštita osobnih podataka.
  3. Carinska uprava Ministarstva financija za nezakoniti sadržaj koji predstavlja povredu prava intelektualnog vlasništva.
  4. Državni inspektorat za nezakoniti sadržaj koji predstavlja povredu propisa iz djelokruga inspekcija Državnog inspektorata, u skladu s ovlastima određenim posebnim propisima.
  5. Ministarstvo zdravstva za nezakonit sadržaj koji predstavlja povredu iz područja zdravstva, lijekova, medicinskih proizvoda i biomedicine, u skladu s ovlastima određenim posebnim zakonom.
  6. Agencija za elektroničke medije za nezakoniti sadržaj koji predstavlja povredu iz područja elektroničkih medija, u skladu s ovlastima određenim posebnim propisima.
  7. Druga tijela u skladu s ovlastima određenim posebnim zakonima kojima se uređuje njihov djelokrug.
Novina koju donosi Zakon

Važna novina koju Zakon donosi jest da će, od njegovog stupanja na snagu, spomenuta nadležna tijela moći izdavati naloge za uklanjanje nezakonitog sadržaja i naloge za davanje informacija ne samo pružateljima usluga posredovanja sa sjedištem u Republici Hrvatskoj, već i pružateljima čiji je poslovni nastan u drugim državama članicama Europske unije.

Prigovor protiv ovih naloga mogu podnijeti i pružatelj i primatelj usluga posredovanja. O prigovoru odlučuje Općinski prekršajni sud u Zagrebu rješenjem protiv kojeg se može podnijeti žalba Visokom prekršajnom sudu Republike Hrvatske.

Pritužba protiv pružatelja usluga posredovanja


Primatelji usluge mogu podnijeti pritužbu protiv pružatelja usluga posredovanja ako smatraju da je došlo do povrede odredbi Akta o digitalnim uslugama. O pritužbi odlučuje HAKOM kao koordinator za digitalne usluge, odlukom protiv koje se može pokrenuti upravni spor. Ovdje je važno napomenuti kako su koordinatori za digitalne usluge, temeljem DSA,  nadležni isključivo za utvrđivanje postupa li platforma u skladu s obvezama propisanim Aktom o digitalnim uslugama, ne ulazeći pritom u sam sadržaj koji se nalazi na platformi ni u ispravnost odluke platforme kojom je primjerice primatelju onemogućen pristup informacijama ili mu je suspendirano ili ukinuto pružanje usluga, zatvoren račun i sl.

Odluke platforme mogu se osporavati u okviru internog sustava za rješavanje pritužbi kojeg platforma mora osigurati.

Provedbeni nadzor i uloga HAKOM-a


Nadležna tijela imaju ovlasti za provođenje inspekcijskog nadzora, dok istražne i izvršne ovlasti HAKOM-a proizlaze izravno iz Uredbe. HAKOM i dalje nastavlja obavljati svoju ulogu koordinatora za digitalne usluge, koju je do sada obavljao temeljem odluke Vlade RH te će nastaviti koordinirati radom spomenutih tijela. Godišnjim izvješćem o aktivnostima HAKOM-a bit će obuhvaćene i aktivnosti svih nadležnih tijela.

Pouzdani prijavitelji


Budući da DSA predviđa institut pouzdanih prijavitelja (prijavitelji po čijim prijavama za uklanjanje nezakonitog sadržaja su platforme dužne prioritetno reagirati), HAKOM će uskoro donijeti pravilnik o kriterijima i načinu dodjeljivanja, suspendiranja ili opozivanja statusa pouzdanog prijavitelja.

Obveze pružatelja usluga posredovanja


Zakon također obvezuje pružatelje usluga posredovanja koji imaju poslovni nastan u RH dostaviti HAKOM-u obavijest o pružanju usluga. HAKOM će u roku od mjesec dana od stupanja na snagu Zakona na svojoj mrežnoj stranici objaviti detaljne informacije o načinu podnošenja takve obavijesti, a rok za podnošenje bit će 3 mjeseca od objave spomenute informacije.

Prekršajne odredbe


Prekršajnim odredbama definirane su novčane kazne za pružatelje usluga posredovanja koje se kreću od 6.630,00 do 66.360,00 eura ili u iznosu do 6 % godišnjeg svjetskog prihoda dotičnog pružatelja usluga posredovanja u prethodnoj financijskoj godini, ovisno o tome koji iznos je veći. Također, za fizičke osobe-obrtnike zakon propisuje novčane kazne u iznosu od 1.320,00 do 6.630,00 eura.

Više o DSA može se naći na sljedećoj poveznici.

Za sve dodatne informacije molimo kontaktirajte:

Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM)

Novinarski upiti postavljaju se na službenoj web stranici HAKOM-a na adresi: www.hakom.hr

O Hakom-u

HAKOM - Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti – osigurava pretpostavke za ravnopravno tržišno natjecanje, stabilan rast i prostor za inovacije na tržištima elektroničkih komunikacija te poštanskih i željezničkih usluga. HAKOM štiti interese korisnika i osigurava mogućnost izbora usluga po prihvatljivim cijenama, određuje održive konkurentne uvjete operatorima, davateljima poštanskih usluga i željezničkim prijevoznicima uz pravedne uvjete za povrat ulaganja te pruža podršku ekonomskom rastu, javnim uslugama i kakvoći života u RH primjenom suvremenih tehnologija. Strateški ciljevi HAKOM-a su unaprjeđenje regulacije tržišta elektroničkih komunikacija te željezničkih i poštanskih usluga, podržavanje rasta ulaganja i inovacija u tržišta, učinkovita uporaba ograničenih resursa, ubrzani rast širokopojasnih usluga, velika ponude komunikacijskih, željezničkih i poštanskih usluga, zaštita i informiranje korisnika, izgradnja učinkovitog i sveobuhvatnog informacijskog sustava, određivanje i ugradnja učinkovitih procesa te stjecanje multidisciplinarnih stručnosti i znanja u području reguliranja tržišta.