NovOdržana međunarodna konferencija o jedinstvenom europskom željezničkom tržištua kategorija
ZAGREB, 21. studenoga 2024. - Rast i razvoj željezničkog sustava unutar EU-a te daljnja liberalizacija i konkurentnost tržišta željezničkih usluga ovise o razvoju i primjeni željezničkih paketa kojima se postupno i nezaustavljivo stvara jedinstveni europski željeznički prostor. O tomu je li ostvarena sinergija na europskom željezničkom tržištu i u kojoj mjeri razgovaralo se na Danu tržišta željezničkih usluga koji je organizirala Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM).
Riječ je o konferenciji međunarodnog karaktera održanoj u zagrebačkom hotelu Esplanade, koja je okupila oko stotinu dionika tržišta željezničkih usluga, kako domaćih, tako i s tržišta zemalja u susjedstvu. Okupljenim sudionicima uvodno se obratio Mislav Hebel, zamjenik predsjednika Vijeća HAKOM-a i istaknuo ulogu regulatornih tijela u uspostavi jedinstvenog europskog željezničkog prostora.
-HAKOM intenzivno surađuje i razmjenjuje informacije s dionicima željezničkog tržišta u RH, regulatornim tijelima drugih država te Europskom komisijom, sa ciljem usklađenja zajedničkih načela i najbolje prakse na željezničkom tržištu. Djelovanje regulatora je tim bitnije jer su države članice dužne učiniti sve kako bi se osigurala usporediva regulatorna razina s ciljem uspostave slobodnog i pravednog tržišnog natjecanja na europskom željezničkom tržištu. - kazao je Hebel.
Različita pravila nerijetko kompliciraju ostvarivanje ciljeva
U prvom dijelu konferencije nazočni su mogli čuti usporedbu iskustava i statističke podatke o tržištima željezničkih usluga u Sloveniji, Austriji i Hrvatskoj o čemu su govorili Peter Picelj iz Agencije za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije, Robert Sappl iz Schienen Controla GmbH Republike Austrije i Ivica Škrtić iz HAKOM-a.
-Puno je izazova s kojima se treba uhvatiti u koštac. Različite zemlje imaju različita specifična pravila, što nerijetko komplicira ciljeve u kreiranju jedinstvenog europskog tržišta. Varijacije u tehničkim specifikacijama također mogu ograničiti interoperabilnost, a prilično je dugo i vremensko razdoblje za dobivanje dozvola što može odgoditi prekogranične usluge i obeshrabriti ulaganja. - naglasio je Robert Sappl.
O strateškim inicijativama Europske unije u stvaranju potpuno integrirane i jedinstvene željezničke mreže govorio je i redoviti profesor na Fakultetu prometnih znanosti Borna Abramović, dok je o aktivnostima Ministarstva mora, prometa i infrastrukture vezanima za unaprjeđivanje tržišta željezničkih usluga govorila Maša Viduka. U kreiranju jedinstvenog europskog željezničkog prostora važna je i izrada kvalitetnih voznih redova u svim zemljama članicama, čime se već nekoliko godina bavi RailNetEurope, organizacija koja okuplja europske upravitelje željezničke infrastrukture. O redizajnu smjernica i procedura u izradi voznog reda kojima se nastoji olakšati poslovanje i prijevoznicima i upraviteljima infrastrukture te time i europsko tržište učiniti učinkovitijim, više je govorio Philipp Koiser, voditelj Odjela upravljanja kapacitetima u RailNetEurope-u.
Postoji li jedinstveno EU tržište u željezničkom prometu?
Nakon prezentacijskog bloka, održana je panel rasprava na temu „Postoji li jedinstveno EU tržište u željezničkom prometu?“ u kojoj su sudjelovali Nikola Popović, član Vijeća HAKOM-a, Philipp Koiser, voditelj Odjela upravljanja kapacitetima u RailNetEurope-u, Peter Picelj iz Agencije za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije, Borna Abramović, redoviti profesor na Fakultetu prometnih znanosti, Borna Arbanas, član Uprave Rail&Seea d.o.o. i Darko Barišić, član Uprave HŽ Infrastrukture d.o.o. Rasprava je ponudila odgovore na brojna pitanja, ali i potaknula nova s ciljem još bolje povezanosti europskog željezničkog prostora. Istaknuta je važnost voznog reda u putničkom prijevozu s posebnim naglaskom na točnost, učestalost i dobru povezivost svih važnih čvorova koji putnicima osiguravaju veze za nastavak putovanja, dok je u teretnom prijevozu važno uspostaviti stabilne trase vlakova između luka i graničnih prijelaza.
-Samo dobar vozni red uvjerit će korisnike transportnog prijevoza da koriste željeznicu - istaknuo je Philipp Koiser iz RailNetEurope-a te je dodao kako preciznije planiranje voznog reda mora uključivati i izradu strategije kapaciteta koja će pružiti uvid u namjere upravitelja infrastrukture i podnositelja zahtjeva za nadolazeći vozni red, uključujući upravljanje prometnim tokovima.
Zaključno, sudionici panela su se složili da sva europska tržišta imaju svoje poteškoće i da je još dosta izazova koji se trebaju premostiti za uspostavu kvalitetnijeg europskog željezničkog prostora.
For additional information please contact:
Croatian Regulatory Authority for Network Industries (HAKOM)
- Roberta Frangeša-Mihanovića 9 Street
- 10110 Zagreb, Croatia
- Tel. + 385 (0) 1 700 70 07
- Fax + 385 (0)1 700 70 70
Media inquiries can be submitted online using HAKOM’s official website: www.hakom.hr
About Hakom
HAKOM - Croatian Regulatory Authority for Network Industries – ensures preconditions for a fair market competition, stable growth and environment for innovations in the electronic communications and postal services market. HAKOM protects users’ interests and the possibility of choice among various communications and postal services at affordable prices, defines sustainable competitive conditions for operators and service providers under fair conditions for return on investment, and provides support to economic growth, public services and the quality of life in the Republic of Croatia by using modern technologies. HAKOM’ strategic goals are: to promote regulation of the electronic communications and postal services market, to support growth of investments and innovations in the electronic communications and postal services market, to provide efficient use of limited resources, to accelerate the growth of broadband products and services, to provide affordable offers of communications and postal services, to provide protection and informing of users, to build an efficient and comprehensive information system, to define and implement efficient processes, and to acquire multi-disciplinary expertise in market regulation.